Ibland kan vi hamna i situationer där vi känner att ”usch, vad detta är obekvämt” eller ” åh, jag är så dålig på detta” eller känslan av att vi inte har motivationen eller förmågan att ” hålla i”.
Då är det lätt att tänka att det handlar om att jag är dålig, när det istället handlar om att jag inte har tränat min hjärna på situationen som jag befinner mig i. Min hjärna är otränad på att möta vissa saker, jag har inte tränat eller fått verktyg och förutsättningar- och det är en väldigt stor skillnad mot att vara dålig.
Det är ofta ganska givet för oss att vi behöver träna vår kropp på något sätt för att den ska orka med vardagen, det som jag vill göra och de utmaningar som jag ställs inför. Det är också ganska tydligt hur vi ska göra och vilka resultat vi får.
Men det är inte lika givet att träna våra hjärnor. Det är kanske till och med så att vi inte vet hur vi aktivt tränar hjärnan inför att möta utmaningar och hantera det som vi möter i livet. Hur gör jag när jag möter på motstånd? Vilka aktiva tankar tar jag?
Ofta handlar det om att vi kanske har för höga mål, målen är så höga att vi inte blir motiverade att göra jobbet som behövs för att nå målet. Det kan också handla om att vårt mål inte är tillräckligt motiverande för oss (det kan faktiskt också vara så att det inte är vi själva som satt målet, det har någon annan gjort för oss) och då blir utmanande. Det kan även handla om att vi inte har fått verktygen för hur vi tränar vår hjärna att möta utmaningar. När vi har de verktygen så kan vi lättare hålla i när det blir utmanande.
Och hur kan man då träna sin hjärna?
Jag fick en jättebra övning för att träna min hjärna och hitta bra lösningar och tankar:
- Vad har hänt?
- Vad är jag rädd för ska hända? Skriv allt utan censur
- Vad kan jag påverka? Vad kan jag göra? Skriv ner allt som du kan tänka på.
- Luta dig sedan tillbaka och titta på vad du skrivit, det brukar ofta blir tydligt att vi har flera alternativ än vad vi tror, flera vägar framåt och lösningar.
Syftet med denna övning är att flytta fokus från fantasi till handling och att träna min hjärna att hantera och möta olika förutsättningar.
Jag mötte uttrycket Mental spänst för en tid sen- ett fantastiskt spännande ord som också handlar om att ha en tränad hjärna. Kika in på Sara Rönnes blogginlägg: Mental spänst, det viktigaste jag har – Sara Rönne– en välskriven och viktigt text! Hennes blogg är väl värd att följa!
Så träna kroppen OCH hjärnan- då blir det himla bra!